tisdag 22 oktober 2013

Svar på en fråga

*
Jag fick en fråga till inlägget om blockljuset jag dekorerade till Hanna när hon fyllde år i somras...

Hej Therése!
Nyfiken på hur du lyckas få fotot att fästa på ljuset så snyggt!?
Tacksam för tips! :)


Första gångerna jag dekorerade blockljus på detta sätt så gjorde jag det med stämplade motiv. Jag hade sett detta i diverse pysselbloggar och blev sugen att testa och hittade en bra instruktion om hur man gör. Tyvärr minns jag inte längre i vilken blogg det var, men om man googlar "dekorera blockljus" så får man upp liknande instruktioner.


Jag gör på liknande sätt när jag dekorerar ljus med foton:

* Först redigerar jag ett foto i datorn  - någon gång har jag tagit bort en bakgrund med hjälp av Photoshop men för det mesta så använder jag Word för att göra fotot svartvitt, ändra storlek, fixa till kontrasten, lägga till eventuell text och liknande.

* När jag är nöjd med hur fotot ser ut placerar jag det en bit ner på sidan och testar att skriva ut det på ett vanligt papper. Om storleken känns okej klipper jag till en bit vitt silkespapper och tejpar fast det på ett nytt skrivarpapper (jag brukar tejpa på båda sidorna samt högst upp, men olika skrivare matar ju in pappret olika så man kanske kan tejpa mindre eller måste tejpa mer...) och skriver ut.

* När fotot är utskrivet låter jag det torka ett tag och tar sedan bort silkespappret och konturklipper bilden.

* Efter att ha placerat fotot där jag vill ha det på ljuset tar jag en bit bakplåtspapper och lägger runt ljuset och ser till att det finns tillräckligt mycket bakplåtspapper på baksidan av ljuset så man har något att hålla i och så att pappret ligger tätt mot ljuset och håller fast fotot.

* Med embossingfönen värmer jag sedan försiktigt fram och tillbaka över fotot tills det smälter fast. Man brukar märka när det fäster genom att färgen på fotot mörknar genom bakplåtspappret. Det gäller dock att vara försiktigt och inte värma för länge då ljuset snabbt kan smälta och fotot bli fult.


Det kan vara bra att öva lite i början så att man får koll på hur länge man ska värma. Det händer fortfarande att jag då och då misslyckas med att värma fast ett foto på ljusen - så att ha några extra blockljus hemma kan vara en bra idé  =)




Inga kommentarer: