måndag 17 juni 2013

Mer återbruk

*
Jag har ofta återanvänt material när jag pysslat - gamla smycken eller rea-shoppade halsband har blivit nya smycken, gamla askar har dekorerats om, alla band som sitter i tröjor för att man lättare ska kunna hänga upp dem på galgen klipps bort och sparas, eller fina reklamblad återanvänds på kort.

Nu när jag har börjat tycka det är roligt att sy så hamnar kläder som inte används i en av mina tyglådor (och jag grämer mig så över alla klädesplagg som rensades bort i samband med vår flytt förra året) och när jag går på loppisar så kollar jag alltid runt bland tygbitar, lakan och gardiner.
Det känns lite onödigt att köpa allt nytt när det finns så mycket fint begagnat, och eftersom jag mest testar mig fram när jag syr så känns det även bättre att sy i billigare tyger än att köpa nya dyra...

En gammal vit gardin som legat i ett skåp länge har nu både blivit baksidan på C's ärtpåsar samt en "säck" för att förvara alla bollarna till E's bollhav i. 


Jag är faktiskt inte helt nöjd för jag ville mycket hellre ha ett mönstrat tyg, men jag hade inget som var tillräckligt stort hemma just då. Har haft lite funderingar på att brodera något färgglatt på säcken, eller sy en helt ny. Detta kanske inte är så nödvändigt dock, dels för att bollarna just nu är en av E's roligaste leksaker och de befinner sig permanent i den uppblåsbara barnpoolen som står på vårt vardagsrumsgolv och därmed ligger förvaringssäcken tom och ihopvikt, och dels för att en vit säck är mer diskret när den väl är fylld och måste förvaras någonstans.
Men vem vet, jag kanske hittar det "perfekta" tyget och syr en ny säck - den var ju inte så enormt tidskrävande eller svår att sy! =)



Inga kommentarer: