måndag 19 april 2010

No Day But Today

*
20 februari 1999 såg jag musikalen RENT för första gången, och på något vis förändrades mitt liv. Det kan låta överdrivet, men det finns mängder med människor som säger samma sak; efter att ha sett RENT ser man livet på ett helt annat sätt!

Jag har sett många musikaler, både här i Sverige och i London - men RENT står i en klass för sig. När jag återvände hem efter mitt år i London ville jag först inte berätta för folk hur många gånger jag såg musikalen. Men nu har jag inga problem längre att erkänna att under loppet av 7½ månad såg jag 16 föreställningar!!  =)

Historien bakom musikalen är ganska tragisk. Jonathan Larson hade som dröm att skriva en musikal för Broadway. Under sju års tid skrev han på en musikal som aldrig sattes upp, och därefter lade han ner ytterligare sju år på att skriva RENT, en modern rockmusikal som bygger på operan La Bohème. En teater valde att sätta upp musikalen och kvällen före premiären hade de sista repetitionen inför en extatisk publik, och Jonathan Larson blev intervjuad för The Times och förutspåddes bli nästa stora musikalkompositör. Han lämnade teatern, gick hem till sin lägenhet och föll ner död - endast 36 år gammal - av ett oupptäckt medfött hjärtfel.

Föreställningen är fylld med bra musik och tänkvärda texter. Det citat som kanske är mest känt är "No Day But Today" och det har dykt upp då och då i mitt pyssel...


Mitt badrumsfönster... 
Har använt mig av schabloner från Panduro för att klippa ut texten i svart självhäftande plast.


Ett av halsbanden som jag tillverkade på silversmideskurserna.

Har inte använt detta halsband så mycket. Är lite inne på att jag ska göra om det och byta ut skinnsnodden mot en silverkedja.


Mina citathalsband som jag använde en hel del när jag bodde i London. 
"There is no future, there is no past - I live this moment as my last" samt 
"No other road, no other way - No day but today"


Det finns ett namn för de mest hängivna fansen, nämligen RENTheads... Jag kunde nog redan räknas in i den kategorin med mina 16 föreställningar, men efter att ha tatuerat in citatet NO DAY BUT TODAY på insidan av min högra överarm kan jag nog definitivt räknas dit...!! ;o)

Inga kommentarer: